MEDITACE není nic těžkého, jak na ni?

9.3. 2021Pavla Rožumberská797x

Meditace je světelná práce. Stav, ve kterém si vědomě plníme svůj vlastní pohár vnitřní energie a světla. Jejím cílem je ztišit nebo upokojit naši mysl. Tím dosáhneme nehybného vědomí, bez rušení neustálým tokem našich myšlenek, a v tomto stavu pak můžeme skutečně „pracovat”.

A teď si určitě říkáte, ale jak to mám udělat, vždyť to je právě to nejtěžší. Tak zaprvé je to trénink. Nic nejde hned a meditace si vyžaduje trpělivost, a především pravidelnost. A za druhé tady máme toho nejlepšího pomocníka – a tím je náš dech. Každý výdech nám dává možnost nechat naše myšlenky rozplynout a skrze kořínky vlasů odejít ven do prostoru.

Meditace může být cokoliv, co děláme vědomě, tedy s plnou pozorností. Prosté pozorování svého dechu je meditace. Poslouchání hudby může být meditace, stejně jako háčkování, pomalá chůze nebo uklízení. Děláme-li něco bez jakéhokoliv rozptylování mysli, je to účinná meditace.

Ještě větší účinek nám však přinese, když si každý den vyhradíme nějaký čas, abychom mohly jen tiše sedět a uvolnily tělo a mysl od všeho vnějšího balastu. Od toho, co tam nechceme mít, co nás zatěžuje. Není lepší cesty k tomu, abychom se naučily žít v přítomném okamžiku, teď a tady, na tomto místě. Uvědomily si, že všechny naše strachy a starosti jsou jen myšlenky, a že když chceme, můžeme je nechat jít. Nechat je odplynout.

Meditace pomáhá soustředit se, zbavit se stresu, zlepšit si náladu, uzdravit se a také léčit. Vzdát se dobrovolně zlých věcí a zanechat určitých nefunkčních činností. Zlepšovat svou intuici a udržovat vlastní život v rovnováze. Z počátku bude stačit jen pár minut, ale až začnete cítit, jak vám to prospívá, budete možná chtít meditovat čím dál tím déle.

Jak s meditací začít?

Je mnoho způsobů, jak meditovat, a nejjednodušší z nich je skrze vnímání dechu. Prostý nádech a výdech nosem. Jako by to v danou chvíli byla ta úplně nejzajímavější věc na celém světě, bez které bychom umřeli. A neumřeli vlastně…? Jak často je pro nás dech pouhou samozřejmostí!

Ideální pozicí je sed s rovnými zády. Ne leh, protože vleže se co? Spí. Pokud si na meditaci lehnete, tělo dostává jasnou informaci – jde se spát. Jupíííí! V sedu je menší pravděpodobnost, že z toho samotného meditování usneme. Sedět a vyčistit svou mysl od myšlenek. Je to ovšem mnohem těžší, než se zdá, protože v okamžiku, kdy to zkusíme, na nás začnou všechny myšlenky doslova útočit jako šílené.

Můžete si zkusit představit tyto myšlenky jako bílé obláčky na obloze, a pokud tam nějaký připluje, stačí do něj fouknout a bude pryč. A určitě využijte dech, jak už jsme si říkaly. Sedět můžete na zemi, pohodlném polštářku nebo třeba i na židli, pokud vás trápí bolesti v kloubech či páteři. Dobré je však sedět se vzpřímenou páteří. Tou vede hlavní energetický kanál, takzvaná sušumna, a aby tam energie mohla dobře proudit, záda musí být hezky rovná, obratle vyskládané nad sebou v jedné linii.

Vhodnou polohou je například takzvaný zkřížený sed. V tom nám ale často brání problémy s koleny, kyčlemi, špatně nastavenou pánví. Stačí si sednout na něco vyššího – tvrdý polštář, takzvaný bolster, tlustý román pod měkkou dekou, nízkou stoličku. To nám umožní uvolnit se v oblasti kyčelních klubů a od sedacích hrbolů celou páteř vyrovnat za temenem hlavy vzhůru. Klidně se však pohodlně usaďte i na zmiňovanou židli.

Dlaně nebo hřbety rukou necháme volně položené na kolenou, dále mohou být složené v klíně, případně můžete spojit konec ukazováčku a palce a dlaněmi a ostatními prsty obejměte svá kolena. Je důležité uvolnit přebytečné napětí v obličeji, ramenou, šíji, ale také v břišní stěně a celé pánvi, aby mohla pracovat bránice, náš hlavní dýchací sval. Oči jsou zavřené, přesto máme jasné vnitřní vidění. To sleduje každý minimální impulz, který nám naše tělo bude vysílat. Při meditaci dochází k pozitivní PROMĚNĚ – omlazujeme se, nabíjíme energií, spojujeme se s proudem života.

Doporučuji odstranit vše, co by nás mohlo jakýmkoliv způsobem rušit od koncentrace mysli sami na sebe – vypnout televizi, mobil, upozornit rodinu, že chceme být chvíli sami, nikým a ničím nerušeni.

Nyní už víte, jak na to. Stačí pustit všechny domněnky, obavy, předsudky a jednoduše to zkusit. Tím nic nezkazíte a možná, že objevíte svůj nový zdroj životní energie. Hodně štěstí.

Více informací o meditaci a dalších technikách pro plnění svého poháru životní energie najdete v mé knize Proměna.

Její životní vášní je tanec a jóga. Vnímá je také jako své životní poslání, skrze které již více jak deset let pomáhá ostatním ženám nalézt jejich vnitřní zdroj energie, harmonii a radost v životě tak, jako ho díky pohybu našla ona. Je autorkou programu Sedm bran k tělesnému a duševnímu zdraví , eBooku Hormony v rovnováze , autorkou eBooku 2 cesty k získání životní energie skrze harmonizaci čaker a certifikovanou lektorkou Hormonální jógové terapie . Je milující matka, lektorka, průvodkyně, ale především citlivá žena s otevřeným srdcem na dlani. Více o Pavle najdete zde >>